Myllra tar MrBeasts hamburgare till Sverige
Den svenska spökköks-aktören Myllra (tidigare Kitchengrowth) kommer att ta MrBeasts hamburgare till Sverige och Skandinavien. MrBeast är en amerikansk Youtuber med 127 miljoner prenumeranter och han sålde hamburgare under eget varumärke i Nordamerika. Idag finns den virtuella kedjan på över 1600 platser i USA, Kanada och Storbritannien.
Myllra lanserades som Kitchengrowth 2021 med en affärsmodell som gick ut på att erbjuda etablerade fysiska restauranger möjligheten att expandera enklare och erbjuda utkörning av mat på nya platser genom modulära kök. Idag har bolaget tio kök utplacerade i Kista, Solna och Norra Djurgårdsstaden. Men nu ska spökköksutmanaren alltså utmana med helt virtuella restauranger. Konceptet går ut på att maten, i det här fallet hamburgare, enbart säljs via appar som Foodora och Uber Eats. Den fysiska restaurangen MrBeast Burger finns alltså inte någonstans. Maten lagas istället av andra restauranger som brukar få åta sig att använda vissa ingredienser, förpackningar och riktlinjer för tillagningen. Sedan ska både Myllra, matapparna och MrBeasts amerikanska bolag ha en del av intäkterna.
”Jag trodde inte att det skulle gå. Vi har pratat väldigt länge fram och tillbaka med det amerikanska bolaget. Det var väldigt svårt och vi hade många möten, men nu har det varit värt allt slit. Som startup måste man jaga många moon-shots som kan kännas overkliga. Jag tror att det handlar mycket om förtroendet för teamet och att vi kan genomföra det här på hela marknaden”, säger vd:n och medgrundaren Varga Moshtagh till Breakit.
Källa: De ska ta världens största youtuber MrBeast till Sverige – genom hamburgare
Taggar: HamburgarematMrBeastMyllraSkandinavienspökkökSverige
Martin LeckeBurgarmonster |